Pradžia
Universitetas
Akademinė parama dėstytojams
Žaibolaidis „Minimalus paskaitų lankomumas – kam skriauda, o kam nauda?“ 2024 01 30
2024-01-30
Žaibolaidis „Minimalus paskaitų lankomumas – kam skriauda, o kam nauda?“ 2024 01 30
Akademinės paramos centras kas semestrą organizuoja dėstytojų bendruomenei „žaibolaidžius“ – susitikimus-diskusijas, siekdamas sudaryti sąlygas dėstytojams ir kitiems bendruomenės nariams išsisakyti rūpima, aktualia problema, diskutuoti ir pasidalinti įžvalgomis bei patirtimi. Naujas „Vilniaus Gedimino technikos universiteto studijuojančių asmenų pasiekimų vertinimo ir atsiskaitymų organizavimo tvarkos aprašas“, patvirtintas Vilniaus Gedimino technikos universiteto Senato 2023 m. birželio 27 d. nutarimu Nr. 10.141-38, buvo lauktas dokumentas, atitinkantis realius su studijų organizavimo kokybe bei studentų iškritimu patiriamus iššūkius. Visą 2023-2024 m. m. rudens semestrą įvyko pokyčių tiek studijų dalykų aprašuose, tiek studijų organizavime – vieni buvo teigiamai įvertinti, kiti sukėlė aštresnių diskusijų, kartais ir dėl dėstytojų ir studentų skirtingų nuomonių.
Nuotolinėje „4 kampų“ metodu vykusioje diskusijoje dėstytojų grupės diskutavo apie keturis teiginius ir ieškojo jiems pagrindimų: apie naudą dėstytojui, naudą studentui, skriaudą dėstytojui bei skriaudą studentui. Dalindamiesi vertinga patirtimi, sulaukė vieni kitų palaikymo, išgirdo praktinių patarimų.
Diskusijų kambariuose paminėti argumentai.
Diskusijai artėjant į pabaigą buvo pabandyta dar aiškiau išgryninti „skriaudų“ patirtis ir ieškoti pastiprinimo. Dėmesio verti keli momentai ir rekomendacijos: kartu su studentais pirmajame užsiėmime reikėtų aptarti lankomumo reikalavimus, vėlavimo niuansus bei žymėjimą(si) Moodle, atsiskaitymus (pristatoma ir aptariama užsiėmimų ir užduočių laiko juosta) bei pasekmes, ką galbūt patys studentai pasiūlytų. Svarbu turėti aiškią poziciją bei išklausyti ir studentų pasiūlymus (apibrėžtos studijų organizavimo ir vertinimo tvarkos rėmuose). Pirmoje paskaitoje kartu su studentais parašyti 2-3 pagrindines taisykles, jų laikytis visą semestrą. Šios sutartos taisyklės turi būti primenamos kiekviename užsiėmime bent 1,5 mėn. arba būti aiškiai matomos Moodle ar kt. bendravimo su studentais platformoje. Kitas dalykas – pats dėstytojas turi sau atsakyti, kodėl studentai turi atvykti į kiekvieną užsiėmimą (teorijos, praktikos, laboratorinio darbo ir t, t.) – jei aiškūs bus tikslai, studentai ir dėstytojai sėkmingai komunikuos tiek apie užsiėmimų prasmę, tiek apie studijų proceso etapus, užduočių eiliškumą, atsiskaitymą ir t.t.
Iš dėstytojų išgirdome pavyzdžių, kaip užsiėmimo pabaigoje arba pratybų metu yra užduodami diskusinio pobūdžio klausimai, leidžiantys studentams pasitikrinti žinias, suprasti, kodėl buvo verta lankyti, atlikti užduotis ir t.t. Tai labai gera praktika, leidžianti pažinti geriau studentų poziciją, jiems aktualiausius mokymosi aspektus.
Linkime įdomaus, sklandaus bei įvairiomis sėkmėmis lydimo naujo semestro!
Nuotolinėje „4 kampų“ metodu vykusioje diskusijoje dėstytojų grupės diskutavo apie keturis teiginius ir ieškojo jiems pagrindimų: apie naudą dėstytojui, naudą studentui, skriaudą dėstytojui bei skriaudą studentui. Dalindamiesi vertinga patirtimi, sulaukė vieni kitų palaikymo, išgirdo praktinių patarimų.
Diskusijų kambariuose paminėti argumentai.
4 kampų teiginiai | Grupių pateikti argumentai. Reziumuoti pasisakymai ir kai kurios citatos |
Nauda dėstytojui | Jei visi lanko „šimtu procentų“, visos temos būna išaiškintos, užduotys laiku atliktos, tuomet vyksta nuoseklesnis ir kokybiškas studijų procesas. Užtikrinamas dėstytojo tobulėjimas – bendravimas su studentais, jų pažinimas, naujų dėstymo ir mokymosi metodų išbandymas, studentų nuomonės apie mokymąsi išgirdimas, mokymo priemonių tobulinimas ir t.t. Taip pat bendraujant su kontaktines paskaitas lankančiais studentais dėstytojai turi galimybes tobulinti socialinius įgūdžius. |
Nauda studentui | Bendradarbiavimas, individualizuotas dėmesys, įsisąmoninta mokymosi svarba, o ne „mokymasis įvertinimui“; socialinių gebėjimų ir komandinio darbo gebėjimų lavinimas. |
Skriauda dėstytojui | Apibrėžus tik pratybų lankymo ir laboratorinių darbų atlikimo minimalius reikalavimus, teorija tapo „nebeaktuali“. Kai kurie dėstytojai pastebėjo, kad praeitą semestrą galbūt dėl to teorinės paskaitos studentų buvo dažniau praleidžiamos. Atsiradus reikalavimams kai kurie dėstytojai pasijuto apriboti laisviau spręsti individualias ir nestandartines situacijas, pvz., kai studentas gabus arba kai dažnai dėl ligos negali dalyvauti užsiėmimuose. Buvo išgirsta ir tai, kad dėstytojai pasijuto gavę naują papildomą „kontrolieriaus“ rolę. |
Skriauda studentui | Studentas gali nukentėti dėl įvairių gyvenimo aplinkybių, į kurias neatsižvelgs nelankstus dėstytojas. Studentas dėl darbo, Erasmus išvykos arba praktikos užsienyje gali nukentėti, jei nesusitaria su dėstytoju dėl išimties – gauti užduotis atskirai. Buvo išgirsta ir apie tai, kad administracijos požiūris yra griežtesnis nei dėstytojų. Pasidalinta patirtimi, kad sudarydamas išimtis kai kuriems studentams ir leisdamas atsiskaityti nuotoliu, dėstytojas jaučiasi nesąžiningas kitų atžvilgiu. Dar viena skriauda – motyvacijos stygius – „atvaryti per prievartą studentai sėdi ir trukdo kitiems, nieko neveikia“. |
Diskusijai artėjant į pabaigą buvo pabandyta dar aiškiau išgryninti „skriaudų“ patirtis ir ieškoti pastiprinimo. Dėmesio verti keli momentai ir rekomendacijos: kartu su studentais pirmajame užsiėmime reikėtų aptarti lankomumo reikalavimus, vėlavimo niuansus bei žymėjimą(si) Moodle, atsiskaitymus (pristatoma ir aptariama užsiėmimų ir užduočių laiko juosta) bei pasekmes, ką galbūt patys studentai pasiūlytų. Svarbu turėti aiškią poziciją bei išklausyti ir studentų pasiūlymus (apibrėžtos studijų organizavimo ir vertinimo tvarkos rėmuose). Pirmoje paskaitoje kartu su studentais parašyti 2-3 pagrindines taisykles, jų laikytis visą semestrą. Šios sutartos taisyklės turi būti primenamos kiekviename užsiėmime bent 1,5 mėn. arba būti aiškiai matomos Moodle ar kt. bendravimo su studentais platformoje. Kitas dalykas – pats dėstytojas turi sau atsakyti, kodėl studentai turi atvykti į kiekvieną užsiėmimą (teorijos, praktikos, laboratorinio darbo ir t, t.) – jei aiškūs bus tikslai, studentai ir dėstytojai sėkmingai komunikuos tiek apie užsiėmimų prasmę, tiek apie studijų proceso etapus, užduočių eiliškumą, atsiskaitymą ir t.t.
Iš dėstytojų išgirdome pavyzdžių, kaip užsiėmimo pabaigoje arba pratybų metu yra užduodami diskusinio pobūdžio klausimai, leidžiantys studentams pasitikrinti žinias, suprasti, kodėl buvo verta lankyti, atlikti užduotis ir t.t. Tai labai gera praktika, leidžianti pažinti geriau studentų poziciją, jiems aktualiausius mokymosi aspektus.
Linkime įdomaus, sklandaus bei įvairiomis sėkmėmis lydimo naujo semestro!
-
- Puslapio administratoriai:
- Milda Mockūnaitė-Vitkienė
- Neda Černiauskaitė
- Ugnė Daraškevičiūtė