Pradžia
[ Stojantiesiems ]
Bakalauro ir vientisosios studijos
Informacija stojantiesiems
Prof. dr. A. Katkevičius – apie pirmakursių mentorystę: „Turi būti ir griežtas, ir draugiškas“
- #VILNIUSTECHmoko
- #klauskKŪRĖJO
- Atviras VILNIUS TECH
- Suprojektuok savo ateitį
- Moksleiviams ir mokykloms
- Bakalauro ir vientisosios studijos
- Magistrantūros studijos
- Doktorantūros studijos
- Kolegijų absolventams
- Nuotolinės studijos
- Ištęstinės studijos
- Studijos aukštesniuose kursuose
- Dalinės studijos
- Kvalifikacijos tobulinimo kursai
- Studijų aplinka
- Kontaktai
Stojančiųjų priėmimo ir informavimo centras
Turite klausimų?
susisiekite jums patogiu būdu
Telefonas (8 5) 274 4949
El. paštas crypt:PGEgaHJlZj0ibWFpbHRvOnByaWVtaW1hc0B2aWxuaXVzdGVjaC5sdCI+cHJpZW1pbWFzQHZpbG5pdXN0ZWNoLmx0PC9hPg==:xx
2024-09-18
Prof. dr. A. Katkevičius – apie pirmakursių mentorystę: „Turi būti ir griežtas, ir draugiškas“
Pirmas kursas daugybei naujų studentų yra didelis išbandymas, nes pasikeičia bene viskas – nuo namų, draugų iki mokymosi būdų ir gerokai ilgesnio atsakomybių sąrašo. Kad būtų lengviau susidoroti su iššūkiais, Vilniaus Gedimino technikos universitetas (VILNIUS TECH) pirmakursiams siūlo pagalbą – dėstytojų mentorystę.
Dėstytojų mentorystės – vieno iš strategiškai numatytų studentų iškritimo mažinimo projektų – VILNIUS TECH imtasi prieš 7-erius metus. Pasak Edukacinių kompetencijų grupės (EKG) vedėjos doc. dr. Vidos Navickienės, mentorystė – svarbi akademinės bendruomenės vertybė, skatinanti sėkmingą ir sklandžią studento integraciją, fakulteto bendruomenės telkimą ir ryšių stiprinimą.
Tiesa, iš pradžių ši iniciatyva kėlė daug diskusijų, nes tikslai ir planuojamos mentorių veiklos buvo ambicingos ir apėmė daug sričių. Be to, kilo klausimų – kur yra sveika mentorių paramos ir dėmesio riba, kurią peržengus, būtų užgniaužtas studentų savarankiškumas bei atsakomybės jausmas. Vis tik, nuolatiniai mentorių mokymai ir susitikimai per 5-erius metus padėjo išgryninti šio projekto veiklos principus, iš kurių pagrindinis – individuali prieiga prie kiekvieno 1-ojo kurso studento.
„Atsižvelgę į naujausius mokslinius tyrimus ir geriausių universitetų patirtį, pastaruosius trejus metus kuriame individualesnį santykį su studentu. Individualūs pokalbiai skatina asmeniniu apsisprendimu grindžiamą mokymąsi ir lygybės principus, įsitraukimą, jausmą, kad esu bendruomenės dalis“, – sako doc. dr. Vida Navickienė.
Svarbiausia – suprasti studento poreikius
Pirmaisiais projekto metais mentoriais tapo 40 dėstytojų, o šiemet jų skaičius paaugo iki 50. Nors kasmet keičiasi apie 10 proc. mentorių, yra ir senbuvių, kurie sėkmingai dirba nuo pat projekto pradžios. Vienas jų – Elektronikos fakulteto Elektroninių sistemų katedros prof. dr. Andrius Katkevičius, už aktyvias pirmakursių mentoriavimo veiklas, gebėjimą su jais užmegzti glaudų ryšį ir įsiklausyti į problemas šiemet pelnęs Geriausio dėstytojo mentoriaus apdovanojimą.
Į mentorių gretas prof. dr. A. Katkevičius įsitraukė prieš 7-erius metu, sulaukęs katedros vedėjo pasiūlymo. Tuo metu jis jau turėjo patirties kuruojant pirmakursius, tad pasiūlymą priėmė daug negalvodamas. Šiuo metu prof. dr. A. Katkevičius yra atsakingas už 40 Elektronikos inžinerijos katedros pirmakursių paramą.
„Mano pagrindinė užduotis – lydėti studentus viso pirmojo kurso metu. Paprastesniais klausimais jiems siūloma kreiptis į antrakursius kuratorius, o jei jie negali jų išspręsti, arba iškyla svarbesnių problemų, rekomenduojama kreiptis į dėstytoją mentorių, kuris arba pats padeda, arba nukreipia ten, kur reikia“, – sako prof. dr. A. Katkevičius.
Pažintį su pirmakursiais Geriausias metų dėstytojas mentorius pradeda nuo individualių susitikimų, kurių metu stengiasi su kiekvienu susipažinti, aptarti jo poreikius, pateikti naudingą informaciją apie įvairias studijų, karjeros ir kitas galimybes universitete. Ši pažintis ypač pasitarnauja studijų metams įsibėgėjus ir iškilus pirmiesiems sunkumams.
„Pirmakursiai dažnai kreipiasi artėjant pirmo semestro pabaigai, pavyzdžiui, jei mato, kad jiems sekasi prasčiau, arba galvoja, kad šios studijos – ne jiems. Kartais, pamatęs rezultatus, su jais susisiekiu pats ir bandau patarti, pasidalinti savo studijų patirtimi, paskatinti nedaryti skubotų išvadų ir, kol yra galimybės, jomis naudotis“, – dalijasi EF profesorius.
Anot jo, dalijant patarimus, labai svarbu suprasti kontekstą – ar studentas lankėsi paskaitose, atsiskaitymuose, kaip juose sekėsi – ir išsiaiškinti, kas jam labiausiai padėtų. Kartais tai – tiesiog padrąsinimas, kartais – papildomos konsultacijos. Tuo tarpu dalis studentų labiausiai trokšta papildomos veiklos po paskaitų, kuri juos įkvėptų ir leistų pasijusti universiteto bendruomenės dalimi.
„Yra studentų, kuriems sunkiau sekasi matematika ir fizika – mokslai, kurie pirmais metais sudaro studijų pagrindą, tačiau jie labai gabūs konstravimui. Kiti su mokslais tarsi susitvarkytų, tačiau pirmaisiais metais jiems yra nuobodu, trūksta kantrybės, individualios veiklos arba kūrybinių projektų. Stengiamės pamatyti, pajausti tuos studentus ir nukreipti tinkama linkme – pavyzdžiui, pasiūlyti įsitraukti į kokias nors kūrybines dirbtuves“, – mentorystės patirtimi dalijasi prof. dr. A. Katkevičius.
Reikia rasti aukso vidurį
Dėstytojų mentorių užduotys tuo neapsiriboja – kartais jiems tenka tarpininkauti tarp dėstytojų ir studentų, susitarti dėl papildomų konsultacijų ar kitos pagalbos. Formalumai suteikia daug iššūkių, ypač tada, kai į VILNIUS TECH įstoja kitame universitete vieną ar keletą kursų baigę studentai.
„Jie nori įskaityti dalį studijų dalykų, tad reikia nuodugniai išsiaiškinti situaciją ir ieškoti sprendimų kartu su studijų prodekanais. Pernai turėjome pirmakursį, kuris kitoje aukštojoje mokykloje pabaigė net tris kursus, tačiau metė studijas ir atėjo pas mus. Bendrųjų studijų dalykų jis sukaupė nemažai, tad prieš kiekvieno semestro pradžią turime susitikti ir viską suderinti. Dalis jų įskaityti pirmame, kiti – antrame kurse, o kai kurie – net trečiame ir ketvirtame“, – pasakoja VILNIUS TECH mentorius.
Akivaizdu, kad studentų, jų situacijų, klausimų ir problemų būna įvairių, tad dėstytojas mentorius turi būti lankstus, komunikabilus, empatiškas ir pastabus – tai leidžia pažinti ir užmegzti ryšį su visais studentais, suprasti jų poreikius ir nuspėti, kokie iššūkiai gali iškilti.
„Vėlgi, reikia rasti aukso vidurį – turi būti ir griežtas, ir draugiškas. Kai studentas ateina su problemomis, turi suprasti, kada reikia jam padėti, o kada – truputį padrausminti, kad susiimtų, susikauptų, nes niekas kitas nepagelbės“, – tikina profesorius ir džiaugiasi, kad tobulinti šiuos įgūdžius ir kompetencijas padeda EKG, nuolat organizuojanti susitikimus, mokymus ir paskaitas įvairiomis temomis, kurių metu galima apsikeisti patirtimi su labiau ir mažiau patyrusiais mentoriais.
Nors ši veikla reikalauja nuolatinio tobulėjimo, pastangų ir pažeria papildomų iššūkių, 7-erius metus mentoriaujantis dėstytojas tiki – pagalba jaunam, naują etapą pradėjusiam žmogui yra labai svarbi ir reikalinga. Tuo labiau, mentorystė naudinga ne tik pirmakursiams – ji kuria pridėtinę vertę visai universiteto bendruomenei.
„Kad universitetinis gyvenimas virtų ir visuomet būtų šurmulys, reikia visų bendruomenės narių įsitraukimo. Jie formuoja gerą nuotaiką, o kai vyrauja pozityvi energija, tada ir studijuoti geriau sekasi, ir sunkumus lengviau įveikti“, – šypsosi Geriausias metų dėstytojas mentorius prof. dr. Andrius Katkevičius.
-
- Puslapio administratoriai:
- Karolina Kardokaitė
- Inga Naudžiūnė
- Justė Rožėnė
- Neda Černiauskaitė
- Ugnė Daraškevičiūtė