Išmanių ir klimatui neutralių kompetencijų centras
Išmanių ir klimatui neutralių kompetencijų centro naujienos
Naują TIF studijų programą – transporto saugaus eismo inžineriją – pasitinkant, mokslininkų tyrimas Vilniaus keliuose
![Naują TIF studijų programą – transporto saugaus eismo inžineriją – pasitinkant, mokslininkų tyrimas Vilniaus keliuose](https://naujienos.vgtu.lt/images/1891/94/4/0_2/1.1.001.jpg)
2017-05-24
Naują TIF studijų programą – transporto saugaus eismo inžineriją – pasitinkant, mokslininkų tyrimas Vilniaus keliuose
VGTU Transporto inžinerijos fakulteto (TIF) uždavinys – aprūpinti šalies transporto sektorių kvalifikuotais, sklandžią jo veiklą užtikrinančiais ir sektoriaus plėtojimui bei inovacijų vystymui parengtais specialistais, kurie gebėtų mokslinę patirtį ir potencialą efektyviai perkelti ir pritaikyti praktiniame gyvenime.
Siekdama skatinti ir formuoti platesnę saugaus eismo sampratą mūsų regione, TIF parengė naują – transporto saugaus eismo inžinerijos – bakalauro studijų programą, kurioje saugus eismas plėtojamas iki itin plačios koncepcijos, apimančios naujausių technologinių ir inžinerinių sprendimų kūrimą ir kompetencijų taikymą bei kuriančios artimą ryšį su socialinių mokslų įtakomis ir poveikiais (pvz., teisinis reglamentavimas, aktų rengimas).
Norėdami pristatyti naują studijų programą TIF specialistai atsigręžė į kelią ir nusprendė imtis daugeliui vairuotojų itin aktualaus, vieno iš eismo saugumą formuojančių veiksnių, tyrimo – pasitelkdami įmantrią TIF naudojamą matavimų įrangą mokslininkai nusprendė sudaryti Vilniaus miesto kelių dangos nelygumų žemėlapį.
Kartografija, žinoma, nei TIF atstovai, nei žurnalistai užsiimti nesiryžo, bet gatvių kelio dangos nelygumai ir turima įranga leido pagrindines gatves ar jų atkarpas įvertinti tiksliomis skaitinėmis reikšmėmis, atmetus bet kokias vairuotojams būdingas emocijas.
Matavimai buvo atliekami prie lengvojo automobilio kėbulo primontavus vertikalius svyravimus itin jautriai fiksuojančią „Corrsys-Datron Sensorsysteme GmbH“ matavimo įrangą. Siekiant įvertinti įvairių Vilniaus kelių nelygumų būklę, buvo pasirinkta 12 miesto gatvių atkarpų, kuriomis bandomas automobilis važiavo eismo sąlygų nulemtu, tačiau leistino neviršijančiu greičiu.
Į bandomąjį automobilį buvo įmontuotas jutiklis, fiksuojantis transporto priemonės pagreičius ir svyravimus. Taip pat prie kėbulo primontuotas lazerinis jutiklis, fiksuojantis kelio paviršiaus nelygumus 1000 kartų per sekundę. Apdorojant matavimų rezultatus, lazerinio jutiklio signalas buvo nustatytas iki 10 kartų per sekundę ir pagal giroskopo duomenis buvo kompensuoti kėbulo svyravimai.
Surinkus kelių nelygumams lygius važiavimų rezultatus buvo pasirinkti atvejai, kai kelio dangos nelygumas buvo didesnis nei 10 mm. Gautas tokių nelygumų skaičius buvo išreikštas procentais nuo visų matuotos atkarpos duomenų. Pagal jutiklio surinktus duomenis buvo nustatyta, kurioje kelio atkarpos dalyje automobilį veikia didesnis nei 0,5 m/s2 pagreitis vertikalia kryptimi.
Atlikus tyrimo metu surinktų duomenų analizę ir susisteminus važiavimų Vilniaus gatvėmis gautus nelygumus šios iniciatyvos autoriai suskirstė sostinės gatves pagal turinčias didžiausius nelygumus (pagal didžiausią išmatuotą atstumą tarp automobilio kėbulo ir kelio dangos paviršiaus), pasižyminčias nelygia kelio danga (suskaičiavus momentus, kai kelio dangos iškilimai ir duobės buvo didesni, nei 10 mm) ir verčiančias automobilį stipriai svyruoti (išmatavus vertikalius svyravimus dėl kelio dangos bangavimų ir provėžų).
Mažiausias komfortas važiuojant ir didžiausias pavojus saugiam eismui iš tyrime pasirinktų kelių užfiksuotas Arsenalo, Goštauto, Justiniškių ir Antakalnio (senoje atkarpoje) gatvių tam tikrose atkarpose. Didžiausią malonumą važiuojant, taigi ir mažiausius nelygumus bei svyravimus, įranga išmatavo Vakariniame aplinkkelyje, atnaujintoje Antakalnio gatvės atkarpoje bei Konstitucijos prospekte.
Tyrimas atliktas bendradarbiaujant su internetinio naujienų portalo „15min.lt“ žurnalistais. Plačiau apie tyrimą čia.
Kelias, kaip viena iš kompleksinių saugaus eismo sudedamųjų dalių, yra darnios transporto sistemos veiksnys. Saugaus eismo tradicijos ugdymas ir propagavimas mažina transporto keliamą pavojų ir užtikrina tvarų pėsčiųjų, keleivių ir krovinių judrumą bei jo valdymą. Šios srities puoselėjimas yra vienas iš tvarios kultūros elementų, formuojančių eismo dalyvių psichofiziologinę būseną ir darančių didelę įtaką avaringumo lygiui. Transporto eismo saugos sistema užtikrina saugų susisiekimą, kai joje patikimai funkcionuoja šiuolaikiškos priemonės, kuriamos, diegiamos, valdomos ir prižiūrimos kvalifikuotų specialistų.
Naują TIF rengiamą transporto saugaus eismo inžinerijos bakalauro studijų programą stojantieji galės rinktis jau šią vasarą vyksiančio priėmimo į aukštąsias mokyklas metu.
Daugiau apie Transporto inžinerijos fakulteto studijų programas rasite čia.